روغن لحیم چیست؟ کاربرد و تفاوت آن با فلاکس

روغن لحیم

یکی از مهم ترین ابزارهای مورد استفاده در لحیم کاری و اتصال قطعات الکترونیکی، روغن یا فلاکس است. روغن لحیم چیست؟ این محصول باعث پاک شدن مواد زاید از محل اتصال در لحیم کاری شده و استحکام اتصال قطعات را نیز بالا می برد. شما می توانید از انواع مختلف مایع، نیمه مایع و جامد روغن های لحیم برای وصل کردن قطعات با لحیم استفاده کنید. این محصول یکی از موارد پرکاربرد برای انجام خدمات مونتاژ برد و اتصال قطعات به یکدیگر می باشد.

روغن لحیم کاری چیست؟

روغن لحیم کاری یکی از ابزارهای اصلی در انجام فرایند لحیم کاری است که از ماده ای به نام رزین یا کلوفون به دست می آید. این روغن با گرم شدن لحیم، مواد اضافی و زاید را در خود حل کرده و از بین می برد؛ در طی این فرایند نیز با بافت خاص خود، مانع از اتصال فلزات به یکدیگر نمی شود. با سرد شدن محل لحیم کاری شده، این ماده خاصیت خود را از دست می دهد و باعث بروز مشکل نخواهد شد.

انواع بهترین روغن های لحیم کاری

روغن لحیم

مهم ترین انواع روغن لحیم چیست؟ روغن لحیم عموما به یکی از دو حالت محلول در آب و مجهز به تمیز کننده می باشند که حالتی مایع (رقیق)، نیمه مایع (نیمه غلیظ) یا جامد (غلیظ) دارند. در اینجا به معرفی چند مورد از بهترین انواع روغن های لحیم کاری می پردازیم.

  • روغن لحیم آلمانی برند لاتفت (Lotfett)
  • روغن لحیم L.D
  • روغن لحیم برند ممتاز محصول ایران
  • روغن لحیم آلمانی فلدر
  • روغن لحیم گوت
  • روغن لحیم مبنا
  • روغن لحیم پروسکیت

کاربردهای روغن لحیم کاری

روغن لحیم کاربردهای مهمی در انجام فرایند لحیم کاری دارد که در اینجا به معرفی مهم ترین آنها می پردازیم.

  • شکل گیری مناسب: روغن لحیم به افزایش رطوبت برد مدار چاپی کمک کرده باعث شکل گیری مناسب لحیم می شود.
  • تمیز کردن مدار: روغن لحیم کاری به پاک کردن هرگونه مواد اضافی مانند گرد و غبار و گریس از مدار کمک کرده و باعث می شود محل لحیم کاملا تمیز شود.
  • تمیز کردن هویه: شما می توانید به سادگی به کمک روغن لحیم، نوک هویه را از هرگونه مواد زاید پاک کنید.
  • اکسید زدایی: روغن با گرم شدن محل لحیم کاری، اکسیژن محل اتصال را در خود حل کرده و با اکسید زدایی، استحکام لحیم را بالا می برد.
  • بهبود صدای ویولن: شما می توانید با زبر کردن سطح آرشه ویولن به کمک روغن لحیم کاری، صدایی شفاف ایجاد کرده و از به وجود آمدن نواهای جیغ جلوگیری کنید.
  • کاربرد در صنایع مختلف: روغن لحیم کاری در صنایع مختلفی از جمله شیمیایی، کاغذ سازی، لاستیک مصنوعی، تجهیزات برقی و… نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

ویژگی های روغن لحیم خوب

روغن لحیم کاری

اهمیت استفاده از بهترین روغن لحیم چیست؟ توصیه می شود در انتخاب روغن لحیم دقت زیادی به خرج دهید؛ زیرا اجناس بی کیفیت تاثیری در فرایند لحیم کاری نخواهند داشت و باعث باز شدن اتصالات در زمانی کوتاه می شوند. در اینجا به معرفی مهم ترین ویژگی های بهترین روغن لحیم می پردازیم.

  • نقطه ذوب: برای بالا بردن نفوذ پذیری روغن لحیم، نقطه ذوب آن باید کمتر از خمیر قلع یا لحیم باشد.
  • قدرت نفوذ: روغن لحیم کاری خوب باید قدرت پخش خوبی در فلزات مورد استفاده شما داشته باشد؛ زیرا نفوذ بالا باعث بیشتر شدن استحکام اتصالات خواهد شد.
  • باقی ماندن اثر: بهترین روغن لحیم کاری محصولی است که اثر آن پس از اتمام فرایند باقی بماند.
  • رنگ شفاف: رنگ و حالت روغن لحیم کاری باید بدون هرگونه تیرگی باشد و حالتی کاملا شفاف در آن مشاهده شود.
  • پاک کردن مواد زائد: در صورتی که پس از استفاده از روغن لحیم، سطح مورد نظر شما همچنان دارای گرد و غبار و آلودگی بود، نشان دهنده کیفیت پایین روغن می باشد.
  • واکنش با فلزات: روغن لحیم نباید با فلزات واکنش شیمیایی بدهد.

راهنمای استفاده از روغن لحیم

برای استفاده از روغن و انجام فرایند با روش صحیح لحیم کاری روی برد یا دیگر قطعات الکتریکی، کافی است روغن را روی محل مورد نظر خود بزنید؛ در صورت تماس این ماده با پوست، قبل از شروع لحیم کاری آن را به طور کامل پاک کنید. برای بالا بردن سرعت لحیم کاری، کمی روغن به نوک هویه بزنید. پس از انجام این کار با استفاده از هویه، محل مورد نظر خود را گرم کنید تا اتصال برقرار شود.

جایگزین روغن های لحیم چیست؟

شما می توانید از هریک از موارد زیر به عنوان جایگزین روغن لحیم کاری استفاده کنید.

  • روغن فلاکس: یکی از جایگزین های کاربردی برای روغن لحیم، فلاکس است که ظاهری کروی و مناسب تر به قلع می دهد.
  • سیم لحیم حاوی روغن: شما می توانید از سیم لحیم های حاوی روغن به عنوان جایگزین روغن لحیم استفاده کنید. در سراسر قسمت های این محصول روغن لحیم وجود داشته و نیازی به استفاده جداگانه از روغن نخواهید داشت.

تفاوت فلاکس و روغن لحیم کاری

فرق فلاکس و روغن لحیم چیست؟ روغن لحیم کاری و فلاکس شباهت های زیادی با یکدیگر دارند؛ زیرا هر دو برای پاک کردن محل لحیم کاری و کمک به فرایند آن مورد استفاده قرار می گیرند؛ ولی فلاکس فواید دیگری نیز علاوه بر شکل دهی به قطعات دارد. در اینجا به بیان تفاوت های روغن فلکس و روغن لحیم می پردازیم.

تفاوت و ویژگی روغن لحیم کاری فلاکس
تمیز کردن محل اتصال قطعات و PCB دارد دارد
شیوه پاک شدن به سختی آسان و با هر حلالی
محافظت از برد در برابر هویه ندارد دارد
نقطه ذوب پایین تر بالاتر
کاربرد در کارهای ظریف و دقیق ندارد دارد
پخش کردن یکنواخت حرارت ندارد دارد
میزان قیمت بالاتر پایین تر
عملکرد در تمیز کردن نوک هویه ضعیف تر بهتر
موارد مصرف کمتر بیشتر

در آخر، روغن لحیم چیست؟

روغن لحیم چیست؟ روغن لحیم کاری ماده ای است که به پاک کردن قطعات و اتصال آنها کمک می کند. این ماده در حالت جامد، مایع یا نیمه مایع بوده و نقطه ذوب پایین تری به نسبت خمیر قلع یا سیم لحیم دارد. شما می توانید از انواع مختلف محلول در آب، مجهز به تمیز کننده یا فلاکس برای لحیم کاری استفاده کنید.

در صورتی که قصد دارید بردهای الکترونیکی مورد نیاز خود را به صورت مونتاژ شده دریافت کنید، مرصا الکترونیک یکی از بهترین ارائه دهندگان انواع خدمات تولید و آماده سازی بردهای الکترونیکی است که می توانید از آن کمک بگیرید.

سوالات متداول درباره روغن لحیم چیست

1. آیا دود روغن لحیم و خمیر فلاکس ضرر دارد؟

دود تولید شده در حین فرایند لحیم کاری سمی و سرطان زا بوده و به همین علت توصیه می شود در هنگام کار از ماسک استفاده کنید.

2. روغن فلکس بهتر است یا لحیم؟

با توجه به قیمت پایین و کارکرد بهتر روغن فلاکس، بهتر است از آن برای لحیم کاری استفاده کنید.

3. بهترین روغن فلکس برای لحیم کاری چیست؟

پرکاربردترین نوع فلاکس، روغن فلکسی یا خمیر فلکس است که در مدارهای چاپی و قطعات الکترونیکی و برد موبایل نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

4. اگر با روغن لحیم سطح تمیز نشود چه کار کنیم؟

در صورتی که سطح مورد نظر شما با استفاده از روغن لحیم به خوبی پاک نشد، به معنی کیفیت پایین آن است. توصیه می شود در این شرایط روغن لحیم کاری باکیفیت تری برای انجام کار تهیه کنید.